Prodej nemovitostí formou aukcí/licitací
1.7.2021V poslední době se s aukcemi tzv. roztrhl pytel. Co k tomuto trendu vedlo?
Mnoho lidí, ať laiků nebo realitních makléřů, si zpočátku pletlo pojmy „aukce“ a „dražba“. I ve slovníku najdete výklad, že jsou tato slova ekvivalenty. Z hlediska zákona tomu tak ale není.
Pojďme si vysvětlit nejzákladnější rozdíly:
Dražba je obvykle nedobrovolná, mohou ji pořádat pouze licencovaní licitátoři a majetek na nového majitele přechází příklepem. Kupní cena musí být uhrazena v řádu dnů, takže se obvykle nedá financovat hypotékou.
Aukce je naproti tomu pouze forma prodeje, která je sice téměř stejná, jako u dražby, ale nepodléhá dražebnímu zákonu a mohou ji pořádat jak profesionální zprostředkovatelé, tak sami prodávající. Prodávající tak obvykle inzerují, že prodají nejvyšší nabídce.
To vše by bylo v pořádku, kdyby…
Proto se dnes podíváme na zoubek právě aukcím.
Co je cílem aukce?
Cílem aukce je získání SKUTEČNÉ TRŽNÍ CENY, tedy částky, jakou jsou ochotni dát kupující. Toto je velmi důležité! Jak se říká, každá věc má svého kupce, ale pouze KUPUJÍCÍ určují tržní kupní ceny, protože na nich záleží, kolik jsou ochotni za jakýkoliv předmět zaplatit. Žádná jiná cena NENÍ TRŽNÍ.
Vraťme se tedy k cíli aukce, kterým je získání tržní ceny. Dalším důležitým aspektem je transparentnost aukce, aby její účastníci viděli nebo slyšeli nabídky ostatních účastníků. Podle mě tuto podmínku e-mailová nebo obálková metoda absolutně nesplňují. Tyto dvě metody se dají velmi snadno falšovat.
Při aukci mají být spokojení jak prodávající, tak kupující. A toho se dá dosáhnout jedině jasnými pravidly pořádání aukcí, ať už se jedná o fyzické nebo elektronické aukce.
Pokud Vás zajímají další informace k aukcím, kontaktujte paní Dobnerovou.
Autor: Martina Dobnerová
Zpět